یکی از اامات واردات کالا به کشور، ثبت سفارش جهت

حمل و نقل بین المللی و پیش از آن دریافت مجوز ثبت سفارش از سازمان توسعه تجارت به عنوان یکی از زیر مجموعه های وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشد. بر این اساس، دریافت پیش فاکتور از فروشنده و ثبت سفارش برای حمل و نقل بین المللی از مراحل و گام های اولیه واردات کالاست.

متقاضیان ثبت سفارش جهت حمل و نقل بین المللی می‌توانند با مراجعه به وب سایت رسمی ثبت سفارش ثبت نام کرده، با دریافت کد کاربری و رمز عبور اختصاصی، از طریق این سایت سفارشات واردات برای حمل و نقل بین المللی خود را به صورت 24 ساعته ثبت کنند. کلیه پیگیری‌های لازم تا دریافت تاییدیه ثبت سفارش از طریق این سیستم امکان پذیر می‌باشد.

مجوز ثبت سفارش فایلی است که روی آن شماره هشت رقمی مجوز و تاریخ مجوز ثبت سفارش، همراه شماره و تاریخ پرفرما و نام شرکت متقاضی که می‌تواند شرکت واردکننده(حمل و نقل بین المللی) باشد، درج می‌شود.

هدف از ایجاد سیستم ثبت سفارش کالا جهت حمل و نقل بین المللی، ثبت آماری و کنترل ضوابط فنی برای کالاهای وارداتی توسط دولت است.


 

امکان واردات کالای نو، دست دوم موقت و کالای نمونه و ترخیص در وزن های مختلف بدون ثبت سفارش جهت حمل و نقل بین المللی

امکان واردات کالا و ترخیص در وزن های مختلف توسط شرکت های

حمل و نقل بین المللی وجود دارد و محدودیتی ندارد. ولی بعضی اوقات برخی از کالاها اگر در مبدا بتوانند توسط شرکت حمل و نقل بین المللی پارت بندی ( تقسیم بندی ) شوند و به ایران بیایند، در اینجا ترخیص راحت تر خواهد بود و توسط شرکت حمل و نقل بین المللی بدون ثبت سفارش قابل ترخیص می باشد. ولی اگر نیاز به ثبت سفارش داشته باشد ترخیص آن کالا ، طی مدت زمان بیشتری با فاصله زمانی مثلا 2 هفته تا یک ماه ممکن است به طول بیانجامد.

در مورد بارهایی که توسط شرکت حمل و نقل بین المللی هوایی می‌آیند، روال گرفتن ثبت سفارش بدلیل اینکه وزن های بارهای هوایی در حمل و نقل بین المللی پایین تر است، راهکار راحت تری وجود دارد و این مساله در مورد بارهایی که حمل و نقل بین المللی دریایی می شوند نیز صدق می کند.

در مورد بارهای حمل و نقل بین المللی دریایی امکان ثبت سفارش وجود دارد و زمان بندی بیشتر است، مثلا یک ماه تا چهل روز ثبت سفارش  روی کالاهای حمل و نقل بین المللی دریایی زمان می‌برد و روال ترخیص یک هفته تا ده روز به طول می انجامد.

اصولا در بارهای حمل و نقل بین المللی دریایی با توجه به اینکه حمل کالا بین 20 تا 30 روز تا رسیدن به مقصد ممکن است زمان ببرد، این مزیت وجود دارد که مراحل ثبت سفارش کالا را در جهت اماده سازی فرآیند ترخیص در این مدت انجام داد و زمانی که بار برسد، کارهای مربوط به تاییدیه های ثبت سفارش انجام شده  و دیگر معطلی خیلی زیادی بابت ترخیص وجود ندارد.

چه کالاهائی جهت حمل و نقل بین المللی بدون ثبت سفارش قابل ترخیص می‌باشند؟

۱- کالاهای مورد نیاز مرزنشینان و شرکت های تعاونی آنها، ملوانان و کارکنان شناورها طبق فهرست مذکور در آئین نامه مقررات و واردات و صادرات

۲-کالای خاص نظامی با تأئید وزیر دفاع و کالای خاص سازمان انرژی اتمی با تأئیدیه سازمان انرژی اتمی

۳-کالای همراه مسافر با مقدار تعیین شده آئین نامه مقررات صادرات و واردات و طبق فهرست وزارت صنعت و معدن و تجارت

۴-کالای وارده از طریق پست با مقدار تعیین شده آئین نامه مقررات صادرات و واردات

۵-نمونه تجاری و تولیدی با مقدار تعیین شده آئین نامه مقررات صادرات و واردات

۶-سمپل یا نمونه کالا جهت عرضه در کلیه نمایشگاه های بین المللی تخصصی وارد می‌شود

 

در آوریل 2018 دولت ایران اقدامات تعیین کننده‌ای برای کنترل

حمل و نقل بین المللی واردات کالاها اتخاذ کرده و اجباری است که ثبت سفارش برای تمام کالاهای تجاری وارد شده به کشور از این قوانین تبعیت کنند.

تحت قوانین و مقررات ایران، حمل و نقل بین المللی واردات کالاها مستم ثبت درخواست (سفارش) مرتبط با وزارت صنایع، معادن و تجارت است.

هنگامی که سفارش

حمل و نقل بین المللی تایید شده است، وارد کننده امکان خرید ارز از دولت را به منظور پرداخت به صادر کننده خارجی دارد.

تا همین اواخر واردات کالاهای خاص حمل و نقل بین المللی به مناطق آزاد ایران و مانند آن نیازی به ثبت سفارش نداشت. با این وجود، با توجه به اصل 138 قانون اساسی ایران و با هدف کنترل بازار فارکس در بازار آزاد و همچنین حفاظت از تولید داخلی در برابر واردات و حمل و نقل بین المللی، موارد زیر توسط شورای وزیران در جلسه هیئت دولت به تاریخ 22.01.1397 (11 آوریل 2018) تبصره 3 ماده 7 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خارجی که در 1392 (2013) تایید شده است و برای تنظیم و مدیریت بازار ارز، تحت حکم شماره H55300T / 4353- 22/1/1397 صادر شده است:

1.       واردات(حمل و نقل بین المللی) تمام کالاها به شکل تجاری به کشور از طریق مناطق آزاد تجاری و صنعتی و مناطق اقتصادی خاص و دیگر کانال های ورود بدون ثبت سفارش ممنوع است.

2.       ارز خارجی مورد نیاز برای تمام کالاها و خدماتی که سفارش آن ثبت شده است باید توسط سیستم بانکی و دفاتر مجاز در قوانین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران (CBI) تأمین شود.

3.       واردات کالا بدون انتقال ارز خارجی جهت حمل و نقل بین المللی تنها در قانون مقررات صادرات و واردات و ماده 38 دستورالعمل اجرایی آن مجاز است.

4.       ثبت سفارش برای حمل و نقل بین المللی با ارز خارجی، متناسب با قوانین تدوین شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

5.       همانطور که از تاریخ 22/1/1397 (11 آوریل 2017)، نرخ توازن ارز خارجی به طور برابر برای هر نوع استفاده نرخ مشخص دلار آمریکا تعیین می‌شود و پس از آن اعلام و اجرا خواهد شد و با توجه به سیستم ارز شناور مدیریت شده توسط CBI، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است طرح عملیاتی از جمله دستورالعمل ها و وظایف سازمان های مربوطه را به معاون اول رئیس جمهور ارائه دهد و همچنین سازمان های ذیربط نیز باید عملکرد خود را از این وظایف به وی گزارش دهند

6.       همه صادرکنندگان موظفند ارز خارجی را که از صادرات توسط حمل و نقل بین المللی به چرخه اقتصادی کشور مطابق با ترتیبات تعیین شده توسط CBI انجام گیرد، اجرا کنند.

7.       اجرای تعهدات مندرج در بند 6 این دستور، مبنای اجرای تسهیلات مالیاتی توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان امور مالیاتی) می‌باشد.

8.       طبق مقررات 5، 6 و 13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خارجی که در سال 1992 (2013) تصویب شد، سیستم تجارت مجتمع، سیستم گمرکی و مکانیسم تبادل اطلاعات بین آنها تا پایان سال جاری، تحت اداره وزارت صنایع، معادن و تجارت و اداره گمرک ایران می باشد. علاوه بر این برچسب زدن و ردیابی کالاها طی سه ماهه پیش رو نیز با مسئولیت وزارت صنایع، معادن و تجارت خواهد بود در حالی که سیستم بازرسی و کنترل عرضه کالا با همکاری وزارت اطلاعات، سازمان مجازات اسلامی و وزارت صنایع، معادن و تجارت می‌باشد‌.

9.       به منظور تسریع اجرای قانون مبارزه با پولشویی، تصویب شده در سال 1386 (2007)، سیستم بانکی موظف به اجرای قوانین و مقررات مربوط به توقف پول شویی و مبارزه با حمایت مالی از تروریسم در اسرع وقت است. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، با حمایت وزارت امور اقتصادی و دارایی، مسئول پیگیری و کنترل اجرای این موضوع خواهد بود. اجرای توافقنامه بین وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت اطلاعات و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در مورد جریان جامع و بدون وقفه اطلاعات به واحد اطلاعات مالی واجب است.

10.   مسئولیت اجرای سیستم اطلاعات پیشرفته (API) بر عهده وزارت کشور (شعبه اجرای قانون جمهوری اسلامی ایران) است. وزارت کشور موظف است سیستم پیوند را جهت عملیات در مدت دو ماه برای اجرا آماده سازد و تمام سازمان ها موظف به همکاری در این زمینه می باشند.

11.   سازمان مدیریت و برنامه ریزی ایران، وزارت راه و توسعه شهری و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران موظف هستند اقدامات لازم را برای کاهش درخواست های ارز خارجی شهروندان در خارج از کشور انجام دهند و پیشنهادات دقیق خود را به نخستین معاون رئیس جمهور در این زمینه در مدت یک ماه برسانند.

12.   برای جلوگیری از خروج سرمایه، انتقال ارز خارجی تنها با توجه به قوانین تحت کنترل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران توسط بانک ها و نمایندگی مجاز ثبت شده انجام می‌شود.

13.   عملیات ارز خارجی و معاملات ارز خارج از مقررات اعلام شده نباید قاچاق باشند و باید مطابق با قانون مبارزه با قاچاق کالا و احکام شورای عالی امنیت ملی و سازمان های مربوطه (قوه قضاییه، وزارت کشور، وزارت اطلاعات، وزارت دادگستری و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران) باشند و در غیر اینصورت به موجب قوانین و مقررات مرتبط، متخلفان بایستی مجازات شوند.

14.   برای تعیین شیوه اجرایی، برنامه زمانی یک نیروی کار تحت نظارت بانک مرکزی ایران و با عضویت وزارتخانه های امور اقتصادی و مالی و صنعت، معادن و تجارت، وزارت کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی ایران در جای خود قرار خواهد گرفت و معاون ارزی این بانک دبیر کارگروه خواهد بود. این کارگزار موظف است گزارش هفتگی اجرای این دستور را به رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور و دبیرخانه کارکنان اقتصادی دولت ارائه دهد.

15.   سازمان مدیریت و برنامه ریزی ایران و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و وزارت صنایع، معادن و تجارت و جهاد کشاورزی موظف هستند این قوانین را تنظیم کنند تا تضمین شود که تخصیص اعتبار با واردات کالا و ارسال اسناد حمل و نقل بین المللی و لیست کالاهای مربوطه، توسط وزارت صنایع، معادن و تجارت و جهاد کشاورزی تامین خواهد شد.



مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها